


Vestigingsdirecteur Eckartcollege
Vestigingsdirecteur Eckartcollege - 1 FTE - Eerste aanstelling, uitzicht op vast
Vakgebied: Leidinggevende functies
Locatie: Eckartcollege - Eindhoven
Omvang: 1 FTE
Dienstverband: Eerste aanstelling, uitzicht op vast
Startdatum: 01-08-2025
Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs en de schoolleiding van Eckartcollege zijn op zoek naar een betrokken, onderwijskundige en innovatieve
vestigingsdirecteur van de locatie Eckartcollege
Het Eckartcollege is een levendige en warme schoolgemeenschap in het hart van de Brainportregio, waar dagelijks zo’n 1.600 leerlingen mavo, havo en vwo-onderwijs volgen. Op deze locatie komen traditie en vernieuwing samen: er heerst een dorpse sfeer van nabijheid en betrokkenheid, maar ook de dynamiek van een innovatieve leeromgeving waar nieuwsgierigheid, persoonlijk leiderschap en 21ste-eeuwse vaardigheden centraal staan. ‘Groot worden op ’t Eckart’ is meer dan een slogan; het is voelbaar in de persoonlijke aandacht voor leerlingen, de ruimte voor medewerkers om verantwoordelijkheid te nemen, en de wil om samen te blijven groeien.
De vestigingsdirecteur van het Eckartcollege geeft leiding aan de locatie vanuit vertrouwen, verbinding en richting. Je stuurt de adjunct-directeuren aan en werkt nauw samen met de rector en collega-directieleden van het Van Maerlantlyceum en het Nuenens College. Binnen deze samenwerking draag je bij aan de strategische koers van het Eckartcollege én van het bredere OMO-netwerk. Je bent zichtbaar in de school, draagt bij aan een professionele en zorgzame cultuur, en weet rust en stabiliteit te brengen in een tijd van ontwikkeling.
Tegelijkertijd sta je voor een belangrijke opgave: je leidt de locatie in een fase waarin het onderwijs en de organisatie opnieuw doordacht worden. Er wordt gewerkt aan een gezamenlijke didactiek, ruimte gegeven aan formatief leren en persoonlijk leiderschap, en nagedacht over een mogelijke herinrichting van de structuur. Daarin ben jij koersvast én wendbaar: je betrekt de teams, luistert, durft keuzes te maken en houdt koers, ook wanneer de toekomst zich nog ontvouwt. Met de geplande nieuwbouw op komst weet je onderwijsvisie, organisatiestructuur en fysieke ruimte met elkaar te verbinden.
++Wat ga je doen?++
Als vestigingsdirecteur geef je integraal leiding aan de locatie Eckartcollege. Je vormt samen met de adjunct-directeuren, de manager bedrijfsvoering en de rector het schoolleiderschapsteam. Je bent verantwoordelijk voor het onderwijskundige beleid op de locatie, voor de aansturing van de teams en voor het bewaken van de identiteit, kwaliteit en cultuur van de school.
Je vervult je rol in een fase waarin de organisatie in beweging is. Onderwijsontwikkeling, herijking van de structuur, personeelsbehoud en de voorbereiding op nieuwbouw komen samen. Jij brengt rust, richting en ruimte, en draagt bij aan een professionele cultuur waarin samenwerking, eigenaarschap en persoonlijk leiderschap centraal staan. Daarnaast:
· geef je leiding aan de adjunct-directeuren en coördineer je hun werkzaamheden;
· vertaal je centrale beleidsontwikkelingen naar concrete plannen op locatieniveau;
· werk je aan een toekomstbestendige organisatiestructuur en een lerende schoolcultuur;
· stimuleer je de ontwikkeling van een gezamenlijke “Eckartdidactiek” en formatief lesgeven;
· geef je vorm aan professionele samenwerking en cultuur, met oog voor feedback en groei;
· geef je richting aan de ontwikkeling en positionering van het personeelsbeleid, gericht op behoud, ontwikkeling en samenwerking;
· denk je strategisch mee over de planvorming rond de nieuwbouw en de samenhang met onderwijsvisie en organisatie;
· draag je bij aan de positionering van het Eckartcollege in de regio en werk je samen met collega-scholen en externe partners.
++Wat breng je mee?++
Je beschikt over:
· leidinggevende ervaring in het voortgezet onderwijs;
· academisch werk- en denkniveau, bij voorkeur met een eerstegraads lesbevoegdheid;
· brede kennis van en affiniteit met het onderwijsaanbod van mavo tot en met vwo;
· een heldere visie op eigentijds en toekomstgericht onderwijs en onderwijskwaliteit;
· ervaring met onderwijsontwikkeling en het begeleiden van organisatieverandering;
· inzicht in kwaliteitszorg, bedrijfsvoering en financiën in het onderwijs;
· ervaring met het aansturen van teams, personeelsbeleid en organisatieprocessen;
· affiniteit met huisvestingstrajecten en schoolontwikkeling in relatie tot nieuwbouw;
· uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel binnen als buiten de school;
· gevoel voor positionering en profilering van de school in de regio.
++Persoonsprofiel++
Als vestigingsdirecteur van de locatie Eckartcollege geef je met plezier leiding aan mensen. Je hebt een persoonlijke, authentieke stijl, waarbij je voortdurend aandacht hebt voor een prettige sfeer in de school. Je bent zichtbaar voor medewerkers en leerlingen en weet te inspireren, stimuleren en enthousiasmeren door helder en benaderbaar te zijn.
Op ’t Eckart draait leiderschap niet alleen om strategie en cijfers, maar ook om menselijkheid en humor. Je bent iemand die richting geeft én de verbinding zoekt; iemand die energie en rust weet te brengen, juist in tijden van verandering.
In de komende periode is het belangrijk dat je stabiliteit waarborgt en vertrouwen uitstraalt. Je luistert goed, houdt rekening met de behoeften van mensen om je heen, maar neemt ook besluiten waar nodig. Je werkt vanuit vertrouwen in medewerkers en leerlingen, stimuleert samenwerking en verbinding, en spreekt aan als dat nodig is – opbouwend en eerlijk.
Je kiest voor gedeeld leiderschap en zet in op samenwerking, zonder nadruk op formele verhoudingen. Je neemt het team mee in een cultuur van professionele ontwikkeling, waarin opbrengstgericht werken en leren van en met elkaar centraal staan.
Je bent in je rol als leidinggevende ook een voorbeeld: in reflectie, in het stimuleren van talentontwikkeling en in je visie op goed onderwijs. Daarbij toon je gelijke betrokkenheid bij mavo-, havo- en vwo-leerlingen. Je hebt oog voor toekomstgericht onderwijs en weet de school op een gedragen manier mee te nemen in de ontwikkeling van het onderwijsconcept – in samenhang met de plannen voor nieuwbouw.
De afgelopen jaren kende de school meerdere wisselingen in directie. We zoeken daarom iemand die zich voor langere tijd wil verbinden aan het Eckartcollege en duurzaam wil bijdragen aan de ontwikkeling van de school, met een langetermijnvisie en een stevig fundament.
++Arbeidsvoorwaarden++
Als vestigingsdirecteur Eckartcollege krijg je een aanstelling met een salaris in overeenstemming met de zwaarte van de functie. De functie wordt gehonoreerd in schaal 14 (tot maximaal €8.325,-) conform cao vo.
Op de overige arbeidsvoorwaarden is de cao OMO van toepassing.
Bij benoeming krijgt je een aanbod in de vorm van een jaarcontract. Bij gebleken geschiktheid kan het jaarcontract na een jaar overgaan in een vast dienstverband.
++De organisatie++
Het Eckartcollege is een scholengemeenschap voor basisberoepsgerichte leerweg, kaderberoepsgerichte leerweg, mavo, havo en vwo, en biedt onderwijs aan circa 2.200 leerlingen uit Eindhoven en omgeving. De school kent twee locaties: een vestiging in Eindhoven met mavo, havo en vwo (locatie Eckartcollege) en een vestiging in Nuenen met breed vmbo (locatie Nuenens College). Het Eckartcollege valt onder het bestuur van de vereniging Ons Middelbaar Onderwijs (OMO).
Op de locatie Eckartcollege wordt lesgegeven aan ongeveer 1.600 leerlingen. De school profileert zich onder meer met het Technasium, het Techmakers Programma (Technologie & Toepassing) en een masterclass voor hoogbegaafde leerlingen.
Naast de uniciteit van iedere locatie delen de scholen belangrijke waarden en uitgangspunten, zoals de missie en kernwaarden uit het schoolplan, organisatorische verbondenheid, regionale verankering en een visie op goed werkgeverschap. De onderwijskundige kracht van OMO ligt in de diversiteit van het onderwijsaanbod, waarbij iedere school — van gymnasium tot praktijkonderwijs — ‘goed onderwijs’ realiseert vanuit het eigen profiel.
Het “dorp” Eckart
De school bestaat uit meerdere gebouwen en heeft het karakter van een dorpsgemeenschap, met een apart gebouw voor de brugklas. Het is een ontmoetingsplaats waar ruimte is voor alle geloofsovertuigingen, met respect, openheid en dialoog als kernwaarden. De sfeer is gemoedelijk en betrokken, maar ademt ook de energie van een ondernemende stad in de Brainportregio. Iedereen wordt gezien en opgenomen — leerlingen én medewerkers — en dat maakt dat iedereen “groot kan worden op ’t Eckart”.
Eckartcollege is een Brainportschool.
In de Brainportregio staan scholen voor onderwijs dat leerlingen voorbereidt op de wereld van morgen, waarin een leven lang leren essentieel is. Eckartcollege werkt intensief samen met externe partners en legt nadruk op 3O-leren (ondernemend, onderzoekend, ontwerpend), 21e-eeuwse vaardigheden, leren op maat, internationalisering en co-creatie. Dit komt onder meer tot uiting in de Brainportweek, het Techmakersprogramma, het HACO-programma voor havisten, de masterclass en het Technasium.
Cultuur en werkomgeving
Eckartcollege staat bekend als een goed georganiseerde school, met sterke ondersteuning, heldere begeleiding en een duidelijke structuur voor leerlingen. De leerling wordt écht gezien. De schoolcultuur kenmerkt zich door openheid, vertrouwen en betrokkenheid. Verantwoordelijkheden worden bewust zo laag mogelijk in de organisatie belegd, wat leidt tot een professionele én zorgzame cultuur binnen de afdelingen.
Autonomie van medewerkers, evenals vertrouwen en ruimte voor eigen verantwoordelijkheid, wordt als groot goed gekoesterd. Tegelijkertijd wordt voortdurend gewerkt aan verbetering en toekomstgericht onderwijs binnen de gezamenlijke Eckartkoers. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het Eckartcollege al jarenlang bijzonder hoog scoort op medewerkerstevredenheid.
++De missie en kernwaarheden++
Eckartcollege heeft als missie: met aandacht voor elkaar en door met toewijding te werken aan persoonlijk leiderschap en betekenisvolle persoonsvorming, kan iedereen zijn of haar unieke stem vinden binnen de gemeenschap — in het hart van de Brainportregio. Leerlingen groeien uit tot nieuwsgierige en ondernemende wereldburgers die, met oog voor de medemens en de toekomst, bijdragen aan de samenleving.
De kernwaarden zijn: aandacht, oog voor de wereld, iedereen kan meedoen, persoonlijk leiderschap, hoop en vrolijkheid.
++De visie++
De school ziet zichzelf als een inspirerende ontmoetingsplaats. ‘Groot worden op ’t Eckart’ betekent dat er een onderwijsomgeving wordt gecreëerd waarin verbinding, kennisconstructie en persoonlijke groei samenkomen. De veranderende wereld vraagt om betekenisvol leren voor iedere leerling en ruimte voor diversiteit en ondernemendheid. De interactie tussen leerlingen, tussen leerlingen en docenten, en tussen professionals binnen en buiten de school vormt het kloppend hart van de visie.
De strategische koers voor de komende vier jaar is gebaseerd op de pijlers van het schoolplan:
· betrouwbaarheid;
· persoonlijke groei;
· ontmoeting;
· ondernemend burgerschap.
++De structuur++
De rector is eindverantwoordelijk voor het beleid en de gang van zaken op school. Zij wordt hierin ondersteund door de vestigingsdirecteur, de adjunct-directeuren en de manager bedrijfsvoering. Samen vormen zij de schoolleiding. De rector is tevens eindverantwoordelijk voor het Van Maerlantlyceum en het Nuenens College. Tussen deze drie scholen vindt toenemende samenwerking plaats, onder andere via een wekelijks centraal directieoverleg van de rector met de drie vestigingsdirecteuren.
Het onderwijs op de locatie Eckartcollege is georganiseerd in drie verticaal gestructureerde basisteams (mavo, havo en vwo), elk geleid door een adjunct-directeur en ondersteund door leerlingcoördinatoren. De adjunct-directeuren vallen onder de aansturing van de vestigingsdirecteur.Procedure
De procedure wordt begeleid door Arieke Vermeulen van Wesselo. Zij voert gesprekken met potentiële kandidaten en presenteert de meest geschikte kandidaten aan de opdrachtgever. Op basis hiervan worden kandidaten geselecteerd voor de selectiegesprekken.
++Planning++
Wij ontvangen je reactie graag zo spoedig mogelijk.
Presentatie (in afwezigheid van kandidaten) : nader te bepalen
Eerste ronde selectiegesprekken : nader te bepalen
Tweede ronde selectiegesprekken : nader te bepalen
Een assessment en (online) integriteitsscreening kunnen deel uitmaken van de procedure.
Aanvullende informatie Meer informatie vind je op www.eckartcollege.nl en www.omo.nl.
++Reageren++
Als je belangstelling voor deze functie hebt, nodigen we je uit te reageren via www.wesselopublicvalue.nl.
++Contactgegevens++
Wesselo
Arieke Vermeulen, senior consultant
Yara Weening, projectassistent
T 030 275 84 48 E y.weening@wesselopublicvalue.nl
- Eckartcollege
- Eindhoven
- FTE: 1 Betreft: Eerste aanstelling, uitzicht op vast Start: 01-08-2025
Kom ook werken bij OMO
... want werken bij OMO maakt meer mogelijk!